طراحی پرسشنامه
طراحی پرسشنامه از عناصر کلیدی یک پژوهش است. جهت طراحی پرسشنامه برای پایان نامه باید به تکنیک ها و نکات کلیدی تنظیم آن کمال دقت را داشت. در پژوهشهایی که از پرسشنامه استفاده میشود، اعضای نمونه یا جامعه با پُر کردن پرسشنامه و بازگرداندن آن به پژوهشگر در مصاحبه ای که خود اجرای آن را به عهده داشته اند، شرکت میکنند. به همین دلیل سؤالها و راهنمایی های مربوط به آن باید به اندازۀ کافی روشن و قابل فهم باشند تا پاسخگو بتواند نقش مصاحبه کننده را نیز اجرا کند. از آنجا که پرسشنامه جنبۀ خوداجرایی دارد، باید به شیوهای نوشته یا بیان شده باشد که بتواند افراد موردنظر را به مشارکت ترغیب کند. به عبارت دیگر، دستورالعملها، سؤالها و راهنماییهای آن باید به گونهای طرح شوند که افراد موردنظر را به ادامه همکاری و برگرداندن پرسشنامه علاقه مند کنند. اهمیت این امر به خاطر عدم حضور مصاحبهگر واقعی برای توضیح بیشتر و تشویق پاسخ دهنده است.
برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از طریق پرسشنامه دو حالت وجود دارد:
- استفاده از پرسشنامه های استانداردی که توسط دیگران ساخته شده و استانداردسازی شده اند، به عبارت دیگر در جوامع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و هنجاریابی شده اند، اگر در مورد موضوعی که شما می خواهید پژوهش انجام دهید، پرسشنامه ای استاندارد وجود داشته باشد، شما می توانید آن را تهیه کرده و جمع اوری داده ای خود را شروع کنید.
- بعضی مواقع پیش می آید که در زمینه و موضوعی که ما میخواهیم پژوهش انجام دهیم، پرسشنامه استاندارد وجود ندارد، که در این حالت ما بایستی پرسشنامه ای را خودمان طرحی کنیم، که به این پرسشنامه، پرسشنامه محقق ساخته اطلاق می شود. برای ساخت و طراحی پرسشنامه بایستی از بعضی اصول مربوط به این امر مطلع باشیم، به همین منظور ما در این بخش اطلاعاتی را برای شما دوستان فراهم کرده ایم که امیدواریم مفیدبوده و مثمر ثمر واقع شود.
مراحل ساخت و طراحی پرسشنامه برای پایان نامه
-
تعیین هدف
اولین قدم در اجرای زمینه یابی پرسشنامه ای، تهیه فهرستی از هدف هایی است که پژوهشگر قصد دارد به کمک پرسشنامه به آنها برسد. تهیه و تنظیم پرسشنامه قبل از داشتن درک روشنی از آنچه که باید حاصل شود، تقریباً ناممکن است. تا زمانی که به شکل دقیق روشن نکنیم که به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم، با این اطلاعات چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و چگونه هر سؤالی در پرسشنامه در رسیدن به این هدف به ما کمک می کند، قادر به طراحی پرسشنامه مناسب برای سؤال تحقیقی خود نخواهیم بود.
در طراحی پرسشنامه برای پایان نامه لازم است که روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامه جمع آوری می شوند، مورد توجه قرار گیرند.
-
بیان مسئله
هدف زمینه یابی پرسشنامه ای، توصیف رفتار، طرز فکر، احساس ویژه یا آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر است. پژوهشگر ممکن است به توصیف یک موضوع علاقه مند باشد. یا ممکن است به آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر علاقه مند باشد.
پژوهشگر باید مسئله خود را به طور روشن و واضح طرح کند تا بتواند سوالاتی متناسب با مسئله خود، تدوین کند.
-
تعیین جامعه و انتخاب نمونه
تعیین جامعه در بیشتر موارد بر نکاتی همچون اهمیت موضوع، قابلیت تعمیمپذیری، علاقۀ پژوهشگر و موجود بودن منابع، مبتنی است. جامعۀ مورد نظر ممکن است شهرک، شهر، استان، کشور، منطقۀ آموزشی، واحد نظامی یا زیرگروهی از واحدهای ذکر شده نظیر گروههای قومی، مذهبی، سِنی و شغلی باشد. همچنین باید به انتخاب نمونه ای از جامعه که معرف و نماینده واقعی آن باشد اقدام شود. در واقع بایستی جامعه پژوهش به دقت مشخص شده باشد تا بتوان سوالات متناسب با آن جامعه را طراحی و تدوین کرد.
-
تنظیم پرسشنامه
بیشتر پرسشنامه ها حاوی مطالبی هستند که به منظور اندازهگیری متغیرهای وابسته و مستقل و ویژگیهای مورد نیاز، تهیه و تدوین میشوند. دستورالعملهایی وجود دارد که رعایت آنها در تنظیم پرسشنامه الزامی است. این دستورالعملها عبارتند از:
۱) در طراحی پرسشنامه، سؤالهای پرسشنامه باید ساده، روشن و دقیق باشد. این سؤالها نباید به دشواری سؤالات مصاحبه باشند زیرا هنگام پاسخگویی به آنهاکسی جهت تعریف و توضیح حضور ندارد.
۲) در طراحی پرسشنامه برای پایان نامه سوالات را به صورت پاسخ بسته بنویسید و بهتر است تعداد سؤالهای پاسخ باز به حداقل ممکن برسد. امکان دارد پاسخهایی که به سؤالهای باز داده میشوند، ناتمام و بیربط باشند. ناخوانایی و غلطهای املایی نیز بر مشکلات طبقه بندی و تفسیر پاسخهای باز میافزایند.
۳) به صورت اضافی و به خاطر جلوگیری از اشتباه، از سؤالهای گزیده استفاده کنید. سؤالهای گزیده به پرسشهایی گفته میشوند که گروه معینی از پاسخدهندگان به آنها پاسخ میدهند. برای مثال با مطرح کردن سؤالی دربارۀ وضعیت تأهل در پرسشنامه میتوان پاسخدهندگان متأهل را شناسایی کرد و سپس پرسشهای مربوط به فرزند یا فرزندان و همسر را برای آنها مطرح کرد. هر سؤال گزیده به راهنمایی خاص خود نیاز دارد.
۴) سؤالهای مربوط به گذشته را در یک محدودۀ زمانی مشخص مطرح کنید. در صورتی که قصد دارید دربارۀ رفتار گذشته افراد، اطلاعاتی کسب کنید، زمان مورد نظر را مشخص کنید. برای مثال این سؤال که «چند بار مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی شدهاید؟» بسیار مبهم است. عدم وجود محدودۀ زمانی مشخص در چنین سؤالاتی موجب میشود که افراد، پاسخهای خود را به زمانهای متفاوتی نسبت دهند. لذا اطلاعات به دست آمده در بهترین حالت فاقد انسجام و در بدترین شرایط به قدری مبهماند که نمیتوان بر اساس آنها دست به تحلیل زد. محدودههای زمانی که در چنین سؤالاتی به کار میروند، عبارتند از: «در پنج سال گذشته»، «در سال گذشته»، «در ماه گذشته»، و یا اینکه اساساً سؤال کرد «چه موقع؟».برای اندازهگیری تعداد دفعاتی که رفتار اتفاق افتاده است، اغلب محدودۀ زمانی کوتاه مناسبتر است، زیرا پاسخدهندگان نمیتوانند وقوع رفتارهای خود را در زمانهای طولانی به یاد آورند. از طرف دیگر، رفتارهایی که وقوع آنها مستمر نیست، به طور کلی محدودۀ زمانی طولانیتری دارند. به این ترتیب، پرسش در مورد تعدا دفعات مطالعۀ دانشجویان برای آمادگی شرکت در امتحان در محدودۀ زمانی کوتاهتری قرار میگیرد. در عوض، پرسش دربارۀ عدم موفقیت در امتحان –چنانچه صورت گرفته باشد- باید در طول زمان بلندتری مطرح شود.
۵) برای سؤال های حساس، چارچوب مناسبی فراهم سازید.گاهی اوقات پرسشهایی مطرح میشوند که ممکن است مغایر عقیده، باور، نگرش یا مکاتب فکری پاسخدهنده باشند. طرح اینگونه سؤالها، بدون مقدمه و توضیح مناسب، میتواند مخالفت پاسخدهندگان را برانگیزد. در چنین شرایطی پژوهشگر باید مسائل و مشکلات احتمالی را پیشبینی کند و به حل آنها بپردازد.
۶) تعدادی از سؤالهای پرسشنامه را به ویژگیهای جمعیتی و فردی اختصاص دهید. این نوع سؤالها که بر مشخصات فردی تأکید دارند، در طراحی پرسشنامه ها مطرح میشوند. این پرسشها از مواردی به این شرح تشکیل شدهاند: جنس، سن، وضعیت ازدواج، قوم و نژاد، تحصیلات، شغل، درآمد و گاهی اوقات مذهب، نوع مالکیت محل مسکونی، ترکیب خانوادگی. پیشنهاد میشود که علاوه بر سؤالهایی دربارۀ ویژگیهای عمومی، چارچوب استانداردی نیز به کار رود تا بتوان به دقت بین نتایج پژوهش به مقایسه دست زد. البته باید توجه داشت که این امر همیشه امکانپذیر نیست، زیرا برخی از پژوهشگران به اطلاعات مفصلتری دربارۀ نکات جمعیتی نیاز دارند و به اطلاعاتی که به چارچوبی استاندارد محدود شدهاند، قناعت نمیکنند.
۷) سؤالهای پرسشنامه باید یکی از جنبه های هدف یا فرضیۀ صورتبندی شده را اندازهگیری کند. ممکن است تا کنون پرسشنامه های زیادی را ملاحظه کرده باشید که با شتاب و عجله تهیه و تنظیم شدهاند و از نظر اندازه گیری هیچگونه هدفی را دنبال نمیکنند. اینگونه پرسشنامه ها نه تنها موجب کسب اطلاعات مورد نیاز نمیشوند، بلکه ممکن است در پاسخدهنده نگرشی منفی در مورد پرسشنامه به وجود آورند. به منظور تنظیم و طراحی پرسشنامه ای مفید و مناسب، باید هر یک از سؤالهای پرسشنامه، هدفی را اندازه گیری کند. به عبارت دیگر، سؤالها باید به شیوهای تهیه و تنظیم شوند که به کمک آنها بتوان اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن به سؤال های تحقیقی یا آزمون فرضیه های صورتبندی شده، جمعآوری کرد.
۸) سؤالهای پرسشنامه را با توجه به موضوع پژوهش و خصوصیات جامعه ای که پرسشنامه در آن اجرا میشود، تعیین کنید. نظم و ترتیبی که سؤالهای پرسشنامه بر اساس آن طرح میشود متفاوت است، ولی در اینکه جای هر سؤال کجا باید باشد، اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی ترجیح میدهند که نکات مربوط به ویژگیهای فردی و خانوادگی در آغاز پرسشنامه قرار گیرند و سؤال های حساس در آخر آن آورده شوند. در حالی که برخی دیگر عکس این عمل را ترجیح میدهند. در واقع این پژوهشگر است که باید با توجه به بینشی که در مورد موضوع و جامعۀ پژوهشی خود دارد، جای هر سؤال یا نظم و ترتیب سؤالها را تعیین کند. چنانچه موضوع اهمیت قابل توجهی داشته باشد و از حساسیت ویژهای برخوردار باشد، بهترین شیوه این است که پرسشهای مربوط به موضوع اصلی را در ابتدا بیاوریم تا بالاترین نسبت پاسخدهی را به دست آوریم. چنانچه موضوع از حساسیت خاصی برخوردار نباشد، بهتر است پرسشنامه را با سؤالهای مربوط به ویژگیهای فردی، خانوادگی و اقتصادی آغاز کنیم تا با جلب توجه پاسخدهنده به آنها بهتر بتوانیم در پایان به پرسشهای حساستر بپردازیم.
۹) صفحۀ اول پرسشنامه را به نحوۀ پاسخگویی به سؤالها اختصاص دهید. در این صفحه ذکر کنید که پرسشنامۀ مورد بحث چند قسمت را دربرمیگیرد و خصوصیات هر قسمت را شرح دهید. از پاسخدهندگان بخواهید که پاسخ مناسب را با چه نوع علامتی مشخص کنند: کشیدن علامت یا دایره، پر کردن مربع مربوطه و…
-
بررسی مقدماتی پرسشنامه
لازم است پیشنویس پرسشنامه را قبل از اینکه به صورت نهایی تهیه و تنظیم شود، چندین بار و از دیدگاههای مختلف بررسی شود. دیلمن (۱۹۷۸) پیشنهاد میکند که پرسشنامه را قبل از اجرا، به صورت آزمایشی برای سه گروه به شرح زیر اجرا کنید:
الف) گروهی از افراد جامعهای که قصد دارید یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهید یا به توصیف و تفسیر آنها بپردازید.
ب) صاحبنظران و متخصصانی که در تهیه و طراحی پرسشنامه تبحر و تجربه دارند.
ج) کسانی که نتایج بررسی به وسیلۀ آنان مورد استفاده قرار میگیرد، مانند نهادهای اجرایی و مدیران سازمانها. از این عده درخواست کنید که اهمیت کاربردی اطلاعات جمعآوری شده به وسیلۀ پرسشنامۀ مورد بحث را تعیین کنند.
با توجه به اطلاعات کسب شده از گروههای فوق، پرسشهای نارسا و توضیحات گمراهکننده را تشخیص دهید و در صورت لزوم به حذف یا اضافه کردن سؤالها، جابهجایی قسمتها و اجزای پرسشنامه، اقدام کنید. برای اجرای این کار پیشنهاد میشود که ابتدا درصد پاسخ را برای هر سؤال محاسبه کنید. چنانچه درصد جوابهای به دست آمده کمتر از ۷۵ درصدِ اندازۀ نمونه باشد، احتمال دارد که پرسشنامه به تغییرات زیادی احتیاج داشته باشد. مرحلۀ بعد، مطالعۀ اظهارنظرهای اعضای نمونه دربارۀ پرسشنامه است. این نظرها غالباً پیشنهادها و اطلاعات ویژهای را دربارۀ چگونگی بهبود طراحی پرسشنامه مطرح میکنند. پس از این مرحله، پاسخها یک به یک بررسی میشوند. چنانچه اکثر اعضای نمونه سؤالی را پاسخ نداده یا به صورتی پاسخ داده باشند که انتظار آن را نداشته اید، امکان دارد پاسخ دهندگان آن را بد تفسیر کرده باشند.
پس از این مرحله، نسبت پاسخدهی به پرسشها تعیین میشود و این میزان با کل پاسخدهندگان مقایسه
میشود. افرادی که به دلایل گوناگون از مشارکت در تحقیق خودداری کردهاند از نمونه حذف میشوند تا نمونۀ مورد نظر تصحیح شود. دیلمن با مطالعه ۴۸ زمینهیابی، حداکثر پاسخدهی را ۹۵%، حداقل را ۵۰% و میانگین را ۷۴% اعلام کرده است. سرانجام با کُدگذاری سؤالهای پرسشنامه، اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل کامپیوتری فراهم میشود.
-
طرح پرسشنامه
پرسشنامه و نامۀ پیوست آن، منبع اصلی اطلاعاتی است که پاسخ دهندگان به آن مراجعه میکنند و سرانجام تصمیم میگیرند که به سؤالهای آن پاسخ دهند یا خیر. توصیههای زیر که بر اساس تجربه و تحقیق به دست آمدهاند، در تهیه و طراحی پرسشنامه برای پایان نامه به شما کمک میکنند.
- پرسشنامه را جذاب کنید، برای رسیدن به این هدف پرسشنامه را چاپ کنید.
- صفحه های پرسشنامه را شماره بندی کنید.
- سؤالهای پرسشنامه را تا حد امکان به شکل ساده تهیه کنید، به نحوی که پاسخگویی به آنها آسان شود.
- در ابتدا و انتهای پرسشنامه نام، نام خانوادگی و آدرسی را که پرسشنامه پس از اتمام باید به انجا فرستاده شود ذکر کنید.
- نحوۀ پاسخگویی به سؤالها را خیلی ساده و با حروف دُرشت ذکر کنید.
- درابتدای هر نوع سؤال، یک مثال مطرح کنید و نحوۀ پاسخگویی به ان را مشخص کنید.
- سؤالهای پرسشنامه را بر اساس نظمی منطقی (موضوعی، توالی زمانی، شکل سؤالها) مرتب کنید.
- در ابتدای پرسشنامه سؤالهایی را مطرح کنید که جالب هستند و در عین حال مخاطراتی برای
پاسخدهنده به همراه ندارند. - در طراحی پرسشنامه هایی که خیلی طولانی هستند، سؤالهای مهم را در آخر پرسشنامه قرار ندهید.
- از به کار بردن کلمه هایی که پاسخدهندگان نسبت به آنها حساس هستند، خودداری کنید. به عنوان مثال از کلمه هایی که پاسخدهنده با مشاهده آنها احساس شرمندگی میکند، (مثل پرسشنامه مخصوص معتادان، بزهکاران، زندانیان یا دانشآموزان متقلب) استفاده نکنید.
- در هر سؤال، اطلاعات را به صورت کامل بیان کنید، به نحوی که سؤال برای پاسخدهنده معنادار باشد. درجۀ پاسخگویی به سؤالهایی که جالب و به اندازۀ کافی روشن باشد، زیادتر است.
- طول پرسشنامه بر دقت پاسخگویی تأثیر دارد. بنابراین در صورت امکان پرسشنامه را مختصر کنید. به عبارت دیگر در پرسشنامهها فقط سؤالهایی را مطرح کنید که در جهت رسیدن به هدفهای پژوهش هستند.
آموزش طراحی پرسشنامه در آپارات
شما می توانید همین حالا سفارش پرسشنامه خود را ثبت کنید و یا با شماره 09919099973 تماس حاصل بفرمایید.
تشکر از شما
سلام سوالى داشتم درا رابطه با تعداد افرادى که باید به سوال هاى پرسشنامه پاسخ دهند؟ حداقل و حداکثر چند نفر باشند